EL REGAL
NÚRIA TOMÀS
Acabant-se
l’any del 50è aniversari i després de molts mesos de tindre un text començat, em
decideixo a reescriure i acabar l’escrit sobre el meu pas per l’escola de
música. Començaré pel final, per quan fa dues setmanes, al costat de ma
germana, mon germà a l’altra punta però ben a la vista i Núria Villalbí a dos
cadires de la meua, vaig agafar la flauta per primera vegada en molts anys i
vaig notar com se’m posava la pell de gallina al fer anar els dits, maldestres
en més d’un passatge, per què no dir-ho, i sentir l’olor d’aquella fusta càlida
i vibrant, talment adormida. Els aplaudiments i les mostres de satisfacció no
es donaven debades, els records estaven a flor de pell. I uns records no es
mostren d’aquesta manera, emotius i orgullosos, si no hi ha alguna cosa que els
ha creat.
Records?
Imatges? Puc enumerar-ne de tot tipus: l’olor de puro de mossèn Sunyer, els
globus d’aigua a la sortida, la cortineta de la porta d’entrada marcada al coll
per una impetuosa sortida, el piano amb les dents corcades, el te i les
pastetes que Andreu ens preparava de tant en tant, “Marieta posa un peu aquí,
Marieta posa un peu allà...” (no us penseu que no l’he cantat com els peixos
mentre escrivia aquesta línia). Remuntant-me als inicis, als 4 anys i següents,
les imatges són llunyanes, però nítides de totes maneres: haver d’escollir
instrument (feina àrdua quan no tens les coses clares. Fent un incís, encara és
ara que veig pares decidint l’instrument del fill i oposant-se a desitjos
manifestos, cosa que considero un profund error). Dit això, continuo: les
primeres classes de piano, el director melenut
dirigint el “Tirant lo Blanc”, l’orgue, la companya que se’n reia de mi perquè
durant el moment que Andreu va explicar les 3M i 3m estava amb el cap a tres
quarts de quinze i després em va costar entendre-les, la flauta dolça ben
escalfada entre les nostres flonges robes. Més tard, però, va vindre la feina
més dura i tanmateix més gratificant: les hores d’assajos i els viatges del
conjunt instrumental, l’enregistrament del CD, compaginar el piano, el
violí, les classes d’harmonia i d’història amb els altres estudis mentre la
majoria de companys anava plegant veles. Només ens vam quedar les “tres mosqueteres”.
Tot i que l’adolescència donava per a saltar-nos més d’una classe (no ho diré
molt fort, que prou els costava a mons pares pagar les mensualitats), als 18
anys encara seguíem allí, al peu del canó. El temps passa i els anys
s’empenyen, els interessos canvien i les necessitats encara més. La cara
d’Andreu en dir-li que em deixava la biologia per dedicar-me a la música,
després del que tant m’havia insistit, pagava quartos. Van ser temps durs i de
forts dilemes personals i el fet que un treballador d’un banc em preguntés si
era filla de Plàcid, la que volia deixar-se la carrera per estudiar música i en
confessar-me culpable em digués amb tota la barra si ja m’havia plantejat com
arribaria a finals de mes no facilitava les coses. Però la família i Andreu em
van recolzar i a partir de llavors vaig passar d’alumna a professora. Per
enèsima vegada l’escola estava allí, desplegant els seus tentacles i teixint un
entramat vital.
Les primeres classes amb els xiquets de 4 anys. (2002) |
La
marxa d’Andreu, tot i que potser no ho semblés gaire, jo sóc així, va ser un
cop dur. S’havien acabat els viatges a Ulldecona ben d’hora al matí per a donar
classes (després el company de viatge va passar a ser Albert), els croissants
al bar i les rodes punxades al Barri. Les responsabilitats, com fer-me càrrec de
la coral polifònica, es van sobrevenir com una onada espumosa carregada
d’oportunitats i pors. El que havien de ser 4 mesos es van convertir en 7 anys.
7 anys de contacte amb persones meravelloses, d’aprenentatge, de potser ser una
mica massa exigent? La gent de la coral ja em perdonarà, però ningú em traurà la
satisfacció i l’orgull pels meus cantaires quan vam aconseguir cantar la famosa
Estaca en versió “mode expert”, Jesucrist Superstar, El Fantasma de l’Òpera i tantes altres
fites.
Dirigint la coral polifònica, amb Rossend Aymí al piano. |
I entre
tantes imatges glorioses, no me’n puc deixar alguna per surrealista, com fer de
“bombera” al grup dolçainer i el trio
format per Gregori, mon germà i una servidora anant a tocar diana un dia de
festes qualsevol amb una barreja del Casino per esmorzar.
No
acabaria, perquè mitja vida dóna per a molt, però llavors potser un llibre
seria més adequat que aquestes resumides memòries. De cadascun dels records en
faig un regal. Però el regal principal, el regal en majúscules, encara no l’he
anomenat. I no és l’amor per la música. Hi caldria un matís. El primer dia que
vaig entrar, atemorida, menudeta i vergonyosa, per la porta de la casa
parroquial vaig començar a desfer el llaç. En obrir la caixa, hi vaig trobar un
tresor: l’amor per la BONA música, l’amor per la qualitat, per la senzillesa i
el respecte pels instruments. O potser crèiem que l’acte discret d’Andreu de
passar una ploma amb un oli especial amb olor de carlota per cada flauta al
començament de cada curs quedaria esborrat de la memòria per simple i
insignificant? Tot té un abans i un després, i el primer que vaig pensar en
agafar la flauta la setmana passada va ser: “Fa massa anys que no se li posa
oli, pobreta”.
Tocant el violí en un concert de Nadal. |
El
meu menudet no podrà crear el mateix tipus de records, perquè les
circumstàncies de la vida m’han portat a un altre lloc. I la veritat sigui
dita: costa de trobar una escola de música com Joventuts Unides. El greu que em
sap és proporcional a les gràcies que donaria a l’escola per tot el que m’ha
donat, per tot el que ha creat en mi i el que va fer brotar. Perquè la frase de
mon pare mig enfadat “I lo pròxim que serà? La trompeta?!” quan vaig comunicar
a casa que volia començar a tocar el violí, tenia fonaments. No per la
trompeta, clar, però sí pel fet que quan estàs immers en la música, mai no en tens
prou. Quan vaig entrar per primera vegada, em van donar una caixa amb una
llaçada. Quan en vaig sortir uns 25 anys després, la caixa ja no tenia la
mateixa forma. Ell llaç s’havia convertit en artèries i el contingut en la sang
que encara ara m’alimenta. Gràcies.
NÚRIA TOMÀS ALBIOL
Ex alumna, cantaire, mestra i directora de la coral polifònica.
Comentaris