PROJECTE: EDUCACIÓ INTEGRAL A TRAVÉS DEL CANT CORAL. Rosa Ma. Vinyals
Opinió a tall de reflexió.
Aquests dies estem vivint al nostre poble un procés de
participació ciutadana, del qual sens dubte ens hem de felicitar. L'ajuntament
ens demana l'opinió sobre la recuperació o no de la font nova que abans hi
havia a la plaça Major, Podem votar recuperar-la al mateix lloc, en un altre
lloc o bé invertir els diners que costaria (12.000 €) en altres projectes que
es poden proposar. Tinc clar que jo no vull recuperar la font. Tanmateix em
pregunto: quin és el projecte que jo voldria que tirés endavant en aquest
poble?
Els inicis
Des dels 17 anys formo part de Joventuts Unides. De seguida em
va captivar el tarannà de l'entitat: música, sí, però també humanitat,
catalanitat, cultura, valors... i sacrifici. En aquests trenta-cinc anys, no he
vist mai que hagen sobrat els diners sinó tot al contrari: sempre vigilant de
no passar-se, sempre esgarrapant, intentant de trobar subvencions ara
pràcticament inexistents; sempre tirant endavant actes, concerts,
celebracions... ben dignes, i sense pressupost o pràcticament amb pressupost
zero. Només la immensa capacitat de sacrifici dels mestres ho podia -i ho pot-
fer possible. En el meu cas, conec de primera mà el cas del Concert de Sant
Jordi. No sé si, els que hi heu anat alguna vegada, el trobeu bonic o no,
pedagògic o no,... Cada any he rebut felicitacions, com a organitzadora, de
manera que poc o molt deu funcionar. El pressupost del Concert, sense
considerar el cost d'edició dels programes i cartells, és zero. Tot voluntat:
cantaires, músics, lectors, disseny, flors. Tot "amor a l'art".
El sacrifici dels mestres, sens dubte, i la voluntat dels
pares són els que fan tirar endavant Joventuts Unides. Quan les meues filles
van tindre 3 anys les vaig apuntar a l'escola en la qual creia que rebrien molt
més que ensenyaments de música. Les meues filles ho van fer quasi tot:
llenguatge musical, un primer instrument (violoncel i violí), un segon
instrument (piano), conjunt instrumental i corals (infantil i cor jove); i
música de cambra quan se'n va oferir. Cada matèria era una quota; com més
matèries, més quota mensual. Mai de la vida em va doldre, conscient com era de
la realitat de l'entitat. Més encara, quan posteriorment van assistir a una
acadèmia d'anglès o Rut va continuar els estudis al conservatori, vaig poder
comprovar que la quota de Joventuts Unides era, simplement, la més econòmica.
Amb el pas dels anys
Amb el temps, vaig començar a fer-me preguntes. Jo no sóc de
bous. Llavors, ¿per què per rebre ensenyaments musicals (i tot el que comporten)
els pares han d'abonar una quantitat i, en canvi, a les Festes, els com a
mínim discutibles espectacles taurins, amb tot el cost que suposen, són
totalment gratuïts? ¿Per què se'ns penalitza contínuament als pares que volem
portar els fills a una escola de música? Una escola de música que, tornem-ho a
dir, funciona perquè els mestres accepten rebre unes compensacions econòmiques
molt per sota del que els pertocaria...
Perquè, cal recordar-ho en aquest punt, les escoles de música
són ESCOLES, encara que no tenen titularitat pública, la qual cosa ens retorna
al mateix punt: existeixen per la voluntat de mestres i pares. Però ho remarco,
són escoles. Joventuts Unides és una escola "reconeguda" pel
Departament d'Ensenyament, la qual cosa vol dir que tenim la mateixa inspectora
que a primària i a l'institut i, sobretot, vol dir que comptem amb un cert
nombre de professors titulats, imprescindibles per tindre aquest qualificatiu
(reconeguda). Un professor titulat és algú que ha cursat estudis superiors:
abans, equivalents a una llicenciatura; avui, equivalents a un grau
universitari. Ho destaco perquè això distingeix les escoles de música d'altres
activitats que es poden practicar en qualsevol poble, però que no demanen
aquesta titulació.
En general, tothom estem en desacord amb la precarietat
laboral. Dubto que ningú pense en la precarietat en què viuen els mestres
d'escoles de música. No pel que cobren, sinó pel que els pertocaria cobrar.
El poder del cant
Tots aquests anys de contacte de primera mà amb Joventuts
Unides m'ha portat sens dubte en aquest punt: ¿Per què sempre pensem que els
diners del poble s'han d'invertir en coses materials (que potser bona falta
fan), però mai no pensem a invertir-los a formar valors? És més fàcil, sens
dubte, perquè són coses tangibles; en canvi, la cultura, l'art, el saber,
l'educació de les persones... no es veuen a simple vista: cal tenir-hi fe, cal
creure-hi...
Jo hi crec. Jo ho he vist i ho veig cada setmana. Ho he vist
en el creixement de les meues filles i ho veig quan cada divendres vaig a
l'assaig de la coral. És una idea que em ve, en part, d'Andreu. Recordeu el seu
Pregó de Festa Major? Us el refresco:
"Per a mi el més important és que els qui fan música i
canten siguen feliços i esdevinguen homes i dones més complets. Perquè... per a
què serveix la música? Per a no res, absolutament per a no res; és una cosa que
ni tan sols queda: cantes una cançó i a l'instant ja desapareix; toques una
peça o escoltes una música i quan s'acaba no en queda res. Però, mireu: si
cantes una cançó o toques una peça amb un instrument, la vivència d'aquell
moment, el que has sentit, va directament al cor, a la nostra ànima, al nostre
esperit; i per si això fos poc: aquesta vivència queda per sempre."
Andreu continuava fent referència al conjunt d'ensenyaments
que un xiquet pot rebre a través de la música, allò que jo he anomenat al títol
"educació integral":
1990: Commemoració dels 500 anys de la primera edició del Tirant lo Blanc |
- cantem cançons i aprenem a
tocar un instrument
- aprenem el seu llenguatge
especial
- portem la pulsació i el
ritme
- escoltem audicions
- fem treball d'equip
- treballem l'atenció i la
concentració
- treballem el control
corporal
- treballem la
responsabilitat, la sociabilitat, la participació, la disciplina, el
respecte...
- treballem l'estètica i la
valoració de l'art
- treballem el criteri
personal
- treballem la consciència de
l'entorn, les nostres arrels musicals i culturals, la nostra llengua...
I jo afegiria:
- cohesionem i incloem, ja que tothom hi té cabuda sense
distinció ni exclusió de cap mena: tots som iguals,
- aprenem la nostra llengua, ja que coneixem paraules noves
integrades dins un context; així aprenem vocabulari, que tanta falta fa avui
dia,
- practiquem i respectem les llengües, ja que cantem cançons
en anglès, francès, alemany, occità, italià, etc. etc.
Encara voldria acabar amb un altre fragment d'Andreu:
"I encara, dins de la música, per a mi el cant és el millor
mitjà d'educació musical.[...] Perquè el cant té un avantatge i és que s'adreça
a tothom, sense excepció. Per cantar no cal anar a la botiga a comprar un
instrument, ni cal que fem grans inversions. Més bona o més dolenta, tots tenim
una veu. [...] La música per mitjà de les cançons és l'art veritablement
popular, el que ens toca més de prop. Per això, cantar, i cantar cançons
tradicionals, afavoreix tant la nostra formació musical i humana. [...] Una
cançó que sempre m'ha agradat molt és "El poder del cant", que ens
explica una bonica història que afirma que una persona que canta bé no pot ser
roïna."
"On diuen que la
gent és neta i noble, culta, rica, lliure, desvetllada i feliç!"
Quin projecte voldria jo per a la Sénia? En un comentari al facebook dins una conversa
encetada molt exitosament per Anna Garcia vaig dir resumidament: flors i
polidesa. M'agradaria un poble amb flors i un poble els carrers del qual fessen
goig. Vaig pensar, primer que res, en una cosa material.
Què m'agradaria sobretot? Que la gent valoréssem la bellesa i
la polidesa, que fóssem cultes, sensibles i educats. Sí, això! Com ho podem
treballar? Doncs, jo, que hi tinc plena fe, em contesto: amb un Projecte d'educació
integral a través del cant coral.
Aconseguiríem:
- donar ajudes a les famílies,
que fan un esforç econòmic important;
- permetre que altres
famílies, que potser no poden fer aquest esforç, tinguen accés a la música;
- ajudar a solucionar en part
la precarietat laboral d'un col·lectiu;
- incloure i cohesionar la
població diversa del poble;
- educar de manera integral:
en música, en llengües, en valors, en sensibilitat, en sociabilitat, etc. etc.
etc.
Per finalitzar
Si heu arribat fins aquí, gràcies per haver llegit la que, al
cap i a la fi, només és la meua opinió (també el meu desig, el meu somni!). D'una
manera o altra, "tot fa poble", com diria algú.
ROSA VINYALS
Cantaire i mare d'exalumnes
Enllaç:
John Rutter. La importància del cor.
/www.youtube.com/watch?v=a42uy6dipJg
ROSA VINYALS
Cantaire i mare d'exalumnes
Enllaç:
John Rutter. La importància del cor.
/www.youtube.com/watch?v=a42uy6dipJg
Comentaris